Zalmolie

Zalmolie als voedingssupplement voor mens en dier.

Zalmolie is een belangrijke voedingsbron van EPA en DHA.
Zalmolie bevat dus 2 van de 3 belangrijke omega-vetzuren:
- alfa-linoleenzuur (ALA of LNA)
- eicosapentaeenzuur (EPA)
- docosohexaeenzuur (DHA).

ALA wordt gevonden in o.m. groene bladrijke groenten zoals bv. spinazie, postelein, waterkers of in noten, lijnzaad, sojabonen en walnootolie.

Omega-3 of n-3 vetzuren, soms ook vitamine F genoemd kan men dus vinden in zalmolie en dit zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. Het zijn zogenaamde essentiële vetzuren, wat betekent dat ons lichaam ze nodig, maar ze niet zelf kan aanmaken en dus uit de voeding moet halen, net zoals vitamines.

Zalmolie

Zalmolie is de basis voor een goede gezondheid.

Het gebruik van zalmolie of het eten van deze (vette) vis vormt een belangrijk onderdeel van een gezond voedingspatroon want in zalm zitten namelijk de zogenaamde omega 3 vetzuren, die helpen om verschillende aandoeningen tegen te gaan.

Een tekort aan deze vetzuren kan leiden tot uiteenlopende gezondheidsklachten, zoals gewrichtsklachten en hart- en vaatziekten. Ons lichaam maakt zelf geen omega 3 vetzuren aan, maar heeft deze dus wel nodig.

Er wordt aangeraden om dagelijks 450 milligram visvetzuren te consumeren. Dit kan men doen door voldoende vis te eten, maar er zijn ook speciale visolie capsules die je kunt innemen. Zalmolie is dus een ideaal voedingssupplement waarmee je je omega 3 vetzuren op peil kunt houden.

Zalmolie in de voedselpiramide

Zalmolie kan zowel gevonden worden als olie (in flessen) of als capsules (waarbij de olie ingekapseld werd in een capsule). Bij beiden is het noodzakelijk om duidelijk op de verpakking na te gaan hoeveel ervan kan ingenomen worden.

Overdadige inname van zalmolie wordt afgeraden want voor Omega 3 vetzuren hanteren heel wat voedingsdeskundigen een maximumgrens (of dagelijks aanbevolen hoeveelheid) van ongeveer 2gr/dag. Boven die grens kan het voedingsbelang van de omega-3-vetzuren niet meer worden aangetoond en kan men dus spreken van overdaad.
Voor alle duidelijkheid: Het gaat hier niet om een veiligheidsgrenzen deze hoeveelheid is dus geen grens waarbij het overschrijden zorgt voor een gezondheidsrisico. Het is dus eerder een aanbeveling